Toetsen
Op deze pagina vindt u alle informatie over toetsen op Gymnasium Novum.
Snel naar
Toetsen
Gymnasium Novum biedt leerlingen een veilige leeromgeving waarin zij de ruimte krijgen om te ontdekken, ontwikkelen en ontplooien. Toetsing draagt bij aan dit groeiproces.
Toetsen zijn een dagelijks onderdeel van leren. We vinden het belangrijk dat leerlingen en docenten goed zicht hebben op het leerproces. Daarom toetsen we door de dag heen op allerlei manieren: door vragen te stellen, gesprekken te voeren, opdrachten te maken of samen te reflecteren. Zo ontdekken docenten en leerlingen wat al goed gaat en waar nog extra oefening nodig is.
Cijfers zijn niet het doel, maar een middel. Het leerproces van een onderwerp of periode sluiten we af met een cijfer. Dat doen we bewust en beperkt. Het cijfer is dan geen verrassing, maar een bevestiging van wat een leerling al weet over zijn of haar voortgang. We zien de cijfers als een manier om met elkaar te communiceren over deze voortgang.
Het aantal toetsen voor een cijfer houden we daarom bewust beperkt, zodat er ruimte blijft voor ontwikkeling, feedback en vertrouwen.
Aantallen toetsen
In de onderbouw hanteren we deze maximale aantallen toetsen voor een cijfer per vak per leerjaar:
- Leerjaar 1: acht toetsen
- Leerjaar 2: zeven toetsen
- Leerjaar 3: zes toetsen
Voor vakken die gedurende een half jaar worden gegeven geldt respectievelijk het aantal van vier, vier en drie toetsen.
In de bovenbouw gelden de volgende maximale aantallen toetsen voor een cijfer per vak per leerjaar:
- Leerjaar 4: zes toetsen
- Leerjaar 5: zes toetsen
- Leerjaar 6: vier toetsen
Voor zowel de onder- als de bovenbouw geldt een uitzondering voor de afname van lees- en luistertoetsen. Deze vaardigheidstoetsen vragen geen extra voorbereiding van de leerlingen buiten de reguliere lessen. De moderne (vreemde) talen ervoor kiezen om naast de reguliere cijfertoetsen maximaal twee van zulke vaardigheidstoetsen per vak per leerjaar af te nemen.
In de bovenbouw wordt elke periode afgesloten met een toetsweek. Dit zijn er vier in leerjaar 4 en 5, en drie in leerjaar 6. Voor de leerjaren van de onderbouw zijn er twee toetsweken per jaar, een in januari en een in juni.
Inzicht in resultaten en begeleiding
Ouders en leerlingen worden via Magister geïnformeerd over de resultaten van toetsen en het voortschrijdend gemiddelde. De mentor of tutor bespreekt deze voortgang regelmatig met de leerling, en kijkt daarbij ook naar studievaardigheden, gedrag en planning. Zo stimuleren we reflectie en eigenaarschap over het leerproces.
Waarschuwingen bij risico op zittenblijven
Gedurende het schooljaar maken we regelmatig de balans op. Als na periode 2 blijkt dat een leerling nog niet aan de overgangsvoorwaarden voldoet, ontvangen de ouders in februari een ‘vonkbrief’. De ouders van leerlingen die ook na periode 3 nog niet aan deze voorwaarden voldoen, ontvangen een ‘brandbrief’. Tijdens de derde tafeltjesavond kunnen deze ouders en leerlingen een gesprek aanvragen met de mentor of tutor.
Meer informatie over toetsing, bevordering en examinering is te vinden in het overgangsreglement, het PTA en het examenreglement.