Diploma-uitreikingen 2024

Op donderdag 11 juli was de diploma-uitreiking op Gymnasium Novum. De leerlingen die voor hun eindexamen zijn geslaagd vierden het in twee sessies in een vol Atrium met hun docenten, familie en natuurlijk hun jaargenoten. Het was een heel feestelijke bijeenkomst.

De tutoren, die de leerlingen de hele bovenbouw hebben begeleid, hadden voor elke leerling een persoonlijk woordje voorbereid, waaruit duidelijk werd dat eigenlijk iedereen een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Susannah Herman, rector, gaf de leerlingen een laatste les (in 2 delen), over Venus en Mars, en daarmee over liefde en strijd, die niet altijd met elkaar in tegenspraak hoeven zijn: ‘Probeer liefde en strijd in positieve zin te combineren: vecht voor wie of wat je belangrijk vindt en hou van wie of wat je de moeite vindt om voor te vechten. Met alles wat je hebt.’Ā

Deze lichting examenleerlingen was een succesvolle: na het tweede tijdvak was 92% van de groep geslaagd, waarbij ook nog behoorlijk wat leerlingen hun diploma cum laude hebben gehaald. Er kwamen op de diplomauitreiking mooie toekomstplannen voorbij: van een gap year om de wereld te zien tot studies Natuur- en Sterrenkunde of Rechten.

Er zat ook behoorlijk veel muziek in de diploma-uitreikingen: de intermezzoā€™s tijdens de diplomauitreiking werden verzorgd door Louka Philippens, Dean Mokiem en Daan Bierens en de band Nuclear Star In A Jar.Ā

In beide sessies van de diploma-uitreiking waren sprekers: wethouder Jeffrey Keus sprak het zeer succesvolle debatteam toe, namens dat team spraken Carmen van Leeuwen, Aymen Elmarsse en Ivo Doorn, en Belle de Wit was de valedictorian. Zij vatte, samen met een team bananen, op heel creatieve wijze de schoolperiode samen en stuurde de leerlingen met wat welgemeende adviezen de wereld in. De Ouderraad vertelde over het feest dat ze voor de leerlingen van 6V hadden georganiseerd en overhandigde een bedrag aan de Stichting Novumfonds, het kansengelijkheidsfonds van onze school.

Na afloop van alle bijeenkomsten waren er gezellige borrels, waar de leerlingen afscheid namen van hun docenten en mooie herinneringsfoto’s konden maken in de fotobooth. Bovendien was er een tentoonstelling van het examenwerk van de leerlingen met Kunst (Beeldende Vorming).

Voor wie meer wil lezen:

Speech Aymen diplomauitreking

De middagsessie

De avondsessie

Foto’s met de tutoren

(met dank aan Paul van den Engel)

De tentoonstelling met het examenwerk

(met dank aan Joshua dos Santos)

De foto’s van de fotobooth