Huygensklas

Dit plusprogramma wordt georganiseerd door Gymnasium Novum, o.l.v. Judith Casteel en Kirsten van der Vaart. Het programma wordt bekostigd door Gymnasium Novum.

De Huygensklas is bedoeld voor leerlingen van scholen uit de regio. Inmiddels doen er 53 scholen aan mee. Er zijn twee Huygensklassen van elk maximaal 30 leerlingen. Deze leerlingen voldoen aan de volgende criteria:

• Leerlingen die hoog scoren, goed kunnen leren en wat extra uitdaging kunnen gebruiken
  • Leerlingen met een VWO-advies
  • Leerlingen hoeven niet hoogbegaafd te zijn.

Programma:

• Introductie van een aantal vakken die ook op het Novum gegeven worden. Leerlingen krijgen lessen filosofie, science, Latijn, wiskunde en maatschappijvakken.
  • Er wordt geen huiswerk meegegeven, al kan een leerling die dat wil bij sommige vakken zelfstandig vooruit werken.
  • Duur: ongeveer 16 dagdelen. We beginnen rond de herfstvakantie en stoppen rond maart.
  • Frequentie: 1x p.w. een dagdeel van 13:15-15:30u (momenteel een donderdagmiddag)

Aanmelding:

• Basisscholen melden leerlingen aan bij Gymnasium Novum.
  • Aanmelden kan vanaf april in het voorgaande schooljaar.
  • Aantal plekken in de Huygensklas: basisscholen leveren een top 3. De leerling op plek 1 is gegarandeerd van een plek. Of er ruimte is voor een 2e leerling per school hangt af van het aantal ontvangen aanmeldingen.