Engels

Op Gymnasium Novum hebben wij twee verschillende trajecten om Engels te volgen, namelijk Cambridge First Track English en Cambridge Advanced Track Engels.

Alle leerlingen hebben de mogelijkheid om Cambridge examens te halen. Wij proberen om meer aandacht aan de vaardigheden te geven zodat leerlingen echt kunnen communiceren in plaats van vertalen. Inhoudelijk krijgen de leerlingen twee lessen per week. De Cambridge First Track leerlingen worden voorbereid op het Cambridge B2 First examen in de vierde klas. De leerlingen krijgen de keuze om het examen te maken. Het is niet verplicht. Het is wel een waardevolle toevoeging om aan universiteiten en werkgevers aan te tonen op welk niveau van Engels de leerlingen kunnen communiceren. Het examen is niet kosteloos, het examen wordt nagekeken door de Universiteit van Cambridge en de leerlingen ontvangen een diploma hiervoor. Het diploma is internationaal erkend.

De Cambridge First Track leerlingen volgen Engels van de eerste tot en met de 6e klas en maken hun eindexamen in 6V. De leerlingen hoeven zich niet in te schrijven voor Cambridge First Track.

Cambridge Engels

Sinds schooljaar 2016-2017 biedt Gymnasium Novum ook Cambridge Engels aan.
Aan het einde van het 1e leerjaar kunnen leerlingen een keuze maken tussen regulier Engels of Cambridge Engels. Tot nu toe is dat 1 klas per leerjaar. Cambridge Engels biedt extra verdieping en certificering van de Cambridge Universiteit voor leerlingen die uitdaging nodig hebben en/of in het buitenland willen studeren/werken.

Dit traject loopt vanaf 2e klas tot en met de 6e klas. In de klas wordt alleen Engels met elkaar gesproken, en we werken aan de vaardigheden lezen, spreken, schrijven en luisteren, door middel van opdrachten over literatuur, poëzie, film, en presentaties. Op deze manier bereiden we voor op het Cambridge First Certificate (B2), Advanced (C1) en Proficiency (C2) examen in 6V. In 2018 zijn alle leerlingen die Cambridge Engels volgen glansrijk geslaagd voor hun B2 First Certificate. Het reguliere eindexamen Engels zal worden afgelegd in leerjaar 5.

Meer informatie over Cambridge certificering hierover leest u op de website van Cambridge Engels.