Diploma-uitreiking 2022

Op dinsdag 5 juli was de diploma-uitreiking op Gymnasium Novum. De leerlingen die voor hun eindexamen zijn geslaagd vierden het in twee sessies in een vol Atrium met hun docenten, familie en natuurlijk hun jaargenoten.

De tutoren, die de leerlingen de hele bovenbouw hebben begeleid, hadden voor elke leerling een persoonlijk woordje voorbereid, waaruit duidelijk werd dat eigenlijk iedereen een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Michel Zorge, de rector van het Novum, riep de leerlingen op om toch zo lang mogelijk jong te blijven: ‘Hoewel je een groot gedeelte van je jeugd op Gymnasium Novum achterlaat, moet je niet vergeten er een behoorlijk stuk van mee te nemen en er zo lang mogelijk van te profiteren. Jong en onbezonnen ben je maar kort, dus houd dat vast! Ouder worden kan altijd nog.’

Deze lichting examenleerlingen was een succesvolle: na het tweede tijdvak was 95% van de groep geslaagd, waarvan maar liefst 12 leerlingen cum laude. Een aantal leerlingen maakt een goede kans om in het derde tijdvak alsnog te slagen. Er kwamen op de diplomauitreiking mooie toekomstplannen voorbij: van een gap year om de wereld te zien of om intensief te gaan dansen, tot studies Sterrenkunde, Liberal Arts And Sciences of Rechten – en dan gaan sommige leerlingen voor hun vervolgopleiding zelfs de grens over, naar de Verenigde Staten of Portugal. Er zit ook behoorlijk veel muzikale toekomst in deze lichting: de intermezzo’s tijdens de diplomauitreiking werden verzorgd door Kira van der Woerd en Kenneth Laban (viool en piano) en van Julia Vos en Iris van Bunge (zang, gitaar en piano).

Beide sessies van de diploma-uitreiking werden afgesloten door een valedictorian: een leerling die de andere leerlingen van het jaar toespreekt, de schoolperiode samenvat en met wat welgemeende adviezen de wereld instuurt. In de middag had Louise Janssen–Boudon een prachtige speech, in de avond gaf Robin van Gelooven een mooi overzicht van zijn ervaringen op Gymnasium Novum (allebei terug te lezen door op de links hieronder te klikken).

Na afloop van de bijeenkomst was een gezellige borrel, waar de leerlingen afscheid namen van hun docenten en mooie herinneringsfoto’s konden maken in de fotobooth.

Valedictorian speech Louise Janssen–Boudon Valedictorian speech Robin van Gelooven

Foto’s uit het Atrium

(met dank aan Fenna van Battum)

Foto’s met de tutoren